maandag 30 september 2013

Doelen ivm Muzische Groei

In onze module 'Muzische School' werken wij rond doelen die wij hebben gerealiseerd en willen realiseren op muzisch gebied. We hebben enkele doelen gekregen en ik som deze even op, met een klein woordje uitleg :-)

Doelen, status: bereikt


  • Impressies en ervaringen uitdrukken vanuit onze eigen leefwereld
    Als ik een boek heb gelezen of een mooie uitzending op televisie heb gezien dan steek ik dat niet onder stoelen of banken. De jeugd twittert het meteen de wereld in of past hun status aan op Facebook. In de leraarskamer spenderen de leerkrachten enkele minuten om elkaar wat tips te geven. Op mijn stageschool was dit ook zo. Als iemand aan mij vraagt of ik nog een mooie film weet of een leuk boek dan antwoord ik hen met veel plezier. :-)
  • Beseffen en aanvaarden dat de smaak en de stijl van mensen verschilt
    Tegenwoordig is dit of dat een goede serie of een film die je moet gezien hebben. De laatste jaren is dat aantal enorm gegroeid en wordt het een hele boel om te lezen en te bekijken. Toch besef ik dat het verschil van smaak en stijl ook vooral met de persoonlijkheid van iemand valt. Ik zie bijvoorbeeld niet graag politieke series, zoals Homeland en Borgen, of fantasyseries, zoals Game Of Thrones. Gewoon omdat het mij niet ligt.
    De gesprekken met anderen over een voorstelling of een boek deden me niet alleen nadenken over mijn eigen perceptie, maar ontwikkelden tevens het besef dat aspecten die ik niet leuk of mooi vond, door anderen juist wel konden gewaardeerd worden. 

    Je hoeft niet alles mooi of knap te vinden.  Je hoeft niet elk artikel en elk boek gelezen hebben. Je hoeft niet elke film of elke serie bekeken hebben. Als leerkracht besef ik ook ten volle dat niet alle kinderen dezelfde zaken mooi of leuk zullen vinden. Ik hoop eigenlijk ook dat ieder kind met een andere stijl vorm zal geven aan zijn of haar ideeën.

  • De leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen
    Ik heb al in verschillende vakgebieden muzisch gewerkt bv. met een Franse klaspop in het 3e leerjaar of bibliodrama met het voorlezen van een verhaal of in de godsdienstles in het 3e leerjaar.
    Wanneer ik in de klas onderwerpen of thema's kan ondersteunen met muziek, stripfiguren, filmpjes, vertellingen, verwijzingen naar TV-programma's, speelgoed of games, wil ik dit zo veel mogelijk toepassen. Ik ben zelf nog maar 20, dus ben er nog een beetje thuis, in het kinderwereldje. Ik probeer kinderen te laten handelen (voelen, zien, ervaren) met concreet materiaal en tracht hun fantasiewereld zo veel mogelijk te betrekken bij het leerproces. 

Doelen, status: te bereiken

  • Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven
    Ik ben van nature uit een gevoelsmens. Van muzische expressievormen kan ik echt genieten. Mijn ouders hebben mij daar altijd in gestimuleerd en dat had zeker een invloed op mij als tiener. Zij leerden mij om bewust te kijken en te luisteren (en zelfs te ruiken) naar deze expressievormen. Maar, als ik moet kijken als leerkracht, ontbreekt het me om dit in de klas te brengen en uit te voeren. Hieraan ga ik zeker werken.
  • Vakspecifieke werkvormen op een geïntegreerde wijze toepassen
    Om mezelf meer vertrouwd te maken met het geïntegreerde gebruik van muzische werkvormen, verplicht ik mezelf bij enkele lesonderwerpen een muzische werkvorm te bedenken die de verwerking ondersteunt.
  • Op een actieve manier participeren aan het culturele leven 
    Ik ben een huismus. Altijd al geweest. Ik lees liever een goed boek met een glas wijn dan eens naar buiten te gaan. Af en toe kijk ik wel eens een film maar dan enkel op televisie of op DVD. Vanaf vandaag probeer ik meer naar de bioscoop, het theater en of een museum te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten